Koncepcja pracy przedszkola

WIZJA PRZEDSZKOLA

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.

  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.

  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.

  • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.

  • Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.

  • Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.

  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.

  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.

  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.

  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.

  • Stosowane aktywne metody pracy, programy gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.

  • Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.

MISJA PRZEDSZKOLA

Nasze przedszkole:

  • zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
  • tworzy warunki dla indywidualnego  i wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
  • promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,
  • przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • organizuje sprawne  zarządzanie placówką,
  • analizuje i ocenia efekty swojej pracy.

CELE GŁÓWNE
I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.

  • Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
  • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
  • Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.

II. Procesy zachodzące w przedszkolu.

  • Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
  • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.

III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.

  • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
  • Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
  • Przedszkole bierze udział w akcjach charytatywno – ekologicznych.

CELE SZCZEGÓŁOWE

  • Realizacja założeń reformy oświatowej.
  • Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.
  • Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
  • Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu.
  • Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.
  • Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
  • Promowanie przedszkola w środowisku pozalokalnym.
  • Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie Gminy,
  • Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.
  • Zbieranie i wykorzystywanie informacji o losach swoich absolwentów.

KRYTERIA SUKCESU

  • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
  • Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.
  • Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
  • Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
  • Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
  • Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.
  • Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
  • Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
  • Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
  • Liczny udział dzieci w konkursach, programach edukacyjnych itp.
  • Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media.
  • Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
  • Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.

DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA

  1. Sposoby motywacji dzieci:
    Stosowane nagrody:
    - pochwała indywidualna,
    - pochwała przed całą grupą,
    - pochwała przed rodzicami,
    - oklaski,
    - emblematy,
    - przydział funkcji.
  2. Stosowane kary:
    - brak nagrody,
    - upomnienie ustne,
    - czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
    - chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
    - poinformowanie rodziców o zachowaniu.
  3. Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
    - przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
    - szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
    - informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
    - półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań,  analiza, wnioski do dalszej pracy,
    - bieżące wspieranie rozwoju dzieci, dokumentowanie wyników obserwacji,
    - przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
  4. Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
    - prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
    - teczek prac i innych dokumentów,
    - arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
    - albumów, kronik,
    - materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
    - rozmów.
  5. Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
    Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
    - ankiet,
    - rozmów z nauczycielami, rodzicami,
    - obserwacji zajęć,
    - obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
    - arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
    - innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
    Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
  6. Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
    - nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
    - nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
    - informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych,
    - rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
    - na życzenie rodzica nauczyciel może napisać informację o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
    - informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.

SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU

  1. Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
    - przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
    - informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej,
    - włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
    - szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
    - tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
  2. Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
    - podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
    - współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,  szkołą podstawową – oddziałem przedszkolnym,  Centrum Kultury, Biblioteką Gminną, policją, strażą pożarną, władzami samorządowymi itp.,
    - włączanie się w organizowane na terenie gminy przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze  lokalnym.


Realizacja koncepcji pracy przedszkola opiera się na:

  1. Programie „Wokół przedszkola” – program wychowania przedszkolnego oparty na warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego – autorzy Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba – Żabińska, Joanna Lendzion
  2. Programie „Nasze przedszkole” – program edukacji przedszkolnej – autorzy Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba – Żabińska.
  3. Programie „W radości dzieci Bożych” – program nauczania religii dla przedszkola – autorzy ks. Dr Tadeusz Śmiech, R. Brzoza, E. Kondrak, D. Kurpiński, B. Mosek, J. Snopek. Nr AZ-O-04/3.
  4. „Multisensoryczna nauka języka angielskiego w przedszkolu” – autor Ewa Wodzicka-Dondziłło.
  5. „Program terapii logopedycznej” – opracowała mgr Agata Obrochta.
  6. Kalendarzu przedszkola na dany rok przedszkolny.
  7. Planie nadzoru pedagogicznego na dany rok przedszkolny.